MØD C3'S CEO OG CHEFTRÆNER ANNETTE DAHL

– og hør hvorfor C3 har fået nyt logo

Forside - Nyheder og viden - Nyhed-september 2019

Mød C3's CEO og cheftræner Annette Dahl – og hør hvorfor C3 har fået nyt logo

Annette Dahl etablerede C3 Consulting i 2006 som selvstændig Kina-ekspert – og gjorde på få år virksomheden til en anerkendt leverandør af en bred vifte af interkulturelle træningsforløb.

I interviewet her spørger vi Annette, hvordan det hele startede, hvad hendes rolle i C3 er i dag, og hvorfor C3 har fået nyt logo.

Hvornår og hvorfor etablerede du C3 Consulting?

Det hele startede faktisk med nysgerrighed.

Mit første møde med Kina var i 1995, hvor jeg efter gymnasietiden besøgte landet på en jordomrejse sammen med kæresten.

Det var mildest talt ikke et vellykket besøg.

Vi havde store kommunikationsproblemer, da få kinesere dengang talte engelsk, og vi ikke selv talte et ord kinesisk.

Men det var ikke kun sproget, der gav problemer. Vi oplevede, at det var svært at komme ind på livet af kineserne, og alt gik bare galt for os. Efter fire uger i Kina var det en kæmpe lettelse at forlade landet igen!

Tilbage i Danmark havde jeg svært ved at slippe oplevelserne i Kina. Min nysgerrighed var blevet vakt: Hvad var det egentlig, der skete? Og hvorfor?

Så jeg gik på biblioteket og gravede alt det frem, jeg kunne, om Kina og kineserne. Og endte med at søge ind på Kina-studier ved Aarhus Universitet.

I løbet af studietiden vendte jeg tilbage til Kina og blev i længere tid. Mit forhold til landet ændrede sig fra undren til beundring og fascination. Jeg blev faktisk vild med Kina!

Efter jeg fik min kandidatgrad, gik der ikke lang tid, før jeg blev hyret ind til et træningsforløb om kinesisk kultur og kommunikation for Danfoss.

Det var fantastisk at få mulighed for at dele både mine indsigter og min begejstring for Kina med andre – og at høre bagefter, hvordan træningen virkelig havde forbedret deltagernes samarbejde med kinesiske kolleger og forretningspartnere.

Så ét træningsforløb blev til flere, der kom hurtigt nye kunder til, jeg fik et CVR-nummer, og i foråret 2006 var C3 Consulting en realitet!

Hvorfor har C3 Consulting fået nyt logo?

De første år var C3's fokus træning i kinesisk kulturforståelse, og logoet var det kinesiske tegn 安, der udtales 'an':

Kinesiske tegn rummer masser af betydninger, men den vigtigste betydning af 安 er 'fred'. Tegnet består af to dele, hvor den nederste betyder 'kvinde', og den øverste betyder 'hus'. Da jeg startede C3 som en-kvindes-virksomhed, og 安 samtidig er den første del af mit kinesiske navn 'Anni', var tegnet det perfekte logo!

Der gik dog kun få år, før mine kunder begyndte at efterspørge træning med fokus på andre lande og kulturer end den kinesiske. Så jeg allierede mig med et stort netværk af interkulturelle trænere, der var eksperter på hvert deres område, og C3 gik fra at være 'jeg' til 'vi'.

Efterhånden kom der også mere træning, der ikke har fokus på et specifikt land / kultur, men giver deltagerne redskaber til at navigere i alle slags tværkulturelle samarbejder.

Siden 2010 har C3 leveret interkulturel træning til ethvert behov, vores kunder måtte have – fx træning i globalt mindset, tværkulturel teamtræning, global lederudvikling, interkulturel coaching, kulturtræning for expats og træning med fokus på hvilken som helst kultur, land eller region verden over.

Selvom C3 stadig er Danmarks førende leverandør af kinesisk kulturtræning, så er tiden nu kommet til at udskifte det kinesiske tegn med et nyt logo, der bedre matcher hvad C3 står for i dag. (OK, indrømmet – det har faktisk været på tide længe, vi har bare haft så travlt med at udvikle nye træningskoncepter til vores kunder!)

Så her er vores nye logo – vi håber, du kan lide det :)

C3 hedder vi endnu, og de 3 C'er står stadig for Culture, Communication, Collaboration.

I det nye logo væver C'et og 3-tallet sig ind i hinanden på en måde, der symboliserer samarbejde og sammenhæng.

Med den røde farve og logoets form ønsker vi at signalere både den passion, vi har for interkulturel træning, og den nærhed og nærvær, der er nøgleord i alle C3's træninger.

Tusind tak til vores hus-grafiker Stine Sandahl, der står bag det nye logo.

Hvad er din rolle i C3 Consulting i dag?

I begyndelsen stod jeg nærmest for det hele!

Heldigvis fandt jeg hurtigt gode kolleger og samarbejdspartnere, der kan fokusere på alle de ting, de er gode til, så jeg kan fokusere på det, jeg virkelig brænder for: at udvikle og levere cutting-edge interkulturel træning!

Som CEO er det mig, der tegner virksomheden udadtil og tager de vigtigste møder med både gamle og nye kunder.

Jeg står også for at udvikle C3’s træningskoncept og for at oplære vores stadig større netværk af trænere og landespecialister i konceptet.

Det er sindssygt vigtigt for os, at vores interkulturelle træning giver tydelige resultater hos vores kunder.

Derfor er jeg altid på jagt efter nye teorier og metoder, der kan styrke deltagernes læring, og jeg videreuddanner mig selv løbende. De seneste år har jeg været meget optaget af, hvordan viden om hjernens spilleregler kan give den interkulturelle træning en endnu større effekt.

Og så laver jeg stadig selv en masse interkulturel træning!

Jeg står for både korte global mindset-workshops og lange globale lederudviklingsforløb, og jeg laver træning i kinesisk og dansk kultur, interkulturel executive coaching og kulturtræning for expats. Jeg er også keynote speaker på masser af konferencer, strategidage og netværksmøder.

Efterhånden leverer jeg en stadig større del af træningen virtuelt, fx til globale teams med medlemmer spredt over hele kloden, da det er en virkelig fleksibel og omkostningseffektiv løsning for mange af vores kunder.

Hvad er din drivkraft i C3-arbejdet?

For nogle år siden havde vi en snak om, hvad der er allervigtigst for os i C3. Konklusionen nåede vi hurtigt frem til: at vi går glade på arbejde, det er fundamentet for det hele!

Så snakkede vi videre om, hvad der skal til for, at vi gør dét.

Der kom mange ting på vores liste.

Meningsfuldhed blev nævnt som noget af det første. Her har vi det nemt som en ret lille, smidig og fleksibel organisation, hvor der ikke er langt fra ord til handling. Hvis vi opdager, at noget af det vi gør ikke længere giver værdi – så holder vi straks op med at gøre det og bruger energien på bedre ting!

At vi gør en forskel for vores kunder stod også øverst på listen. Det er bare så vildt inspirerende gang på gang at høre, hvordan vores træning har rykket noget for folk.

Som når jeg hører fra en leder, hvordan hans ledergruppe har fået et helt nyt sprog til at tale om de kulturforskelle, de længe har oplevet, men ikke har kunnet sætte ord på.

Eller som da en deltager til en træning for nylig fortalte mig, hvordan det har givet hende et fuldstændig nyt perspektiv i hendes tværkulturelle arbejde, at hun i stedet for at tænke 'anderledes = mærkelig' prøver at tænke 'anderledes = interessant'.

Og så er der selvfølgelig nysgerrigheden, der stadig er en enormt vigtig drivkraft for mig.

At blive ved med at møde nye mennesker, der kommer med hver deres forskellige perspektiver. Lige fra den erfarne globale leder, der bare skal have lidt ekstra i værktøjskassen, til familien, hvor alle er vildt spændte og også lidt nervøse over deres første internationale udstationering. Det elsker jeg virkelig!

Sign up for our newsletter

Want inspiration on how to work effectively across cultures? Then sign up for our newsletter to get expert advice, easy-to-use tools, and updates on C3 delivered straight to your inbox.