I dette blogindlæg deler vores underviser Magdalena Szumna de vigtigste overvejelser, når det handler om at gøre forretninger i Polen.
Magdalena er født og opvokset i Warszawa, Polen, lige på randen af Berlinmurens fald, og hun fik tidligt lyst til at udforske forskellige steder og kulturer. Det var det, der senere drev hende til at studere anvendt samfundsvidenskab og opbygge en international karriere i udlandet.
Med sin omfattende erfaring inden for global markedsføring og kommunikation i forskellige multinationale virksomheder og over et årti, hvor hun har boet uden for sit hjemland, tilbyder Magdalena i dag i sit arbejde som underviser læringsprogrammer for multikulturelle teams samt specifikke kurser i polske, britiske og hollandske forretningskulturer.
Efter at have tilbragt den første del af sin professionelle karriere i Polen deler Magdalena ud af sin førstehåndsindsigt i vellykket samarbejde i den polske forretningskontekst. Det kan være en hjælp til at forstå og fortolke interkulturelle interaktioner, når man arbejder med polske kolleger og forretningspartnere.
1. Vis respekt for hierarki og autoritet
Polske virksomheder har en tendens til at opretholde en ret hierarkisk struktur, hvor beslutninger typisk træffes på de øverste ledelsesniveauer. Selv om samarbejde og team-input er værdsat, ligger den endelige myndighed ofte hos den øverste ledelse eller virksomhedens ejer. Vær opmærksom på dette, når du forhandler eller forsøger at presse beslutninger igennem!
Hvis du mødes med en polsk forretningspartner for første gang, skal du ikke blive overrasket, hvis de øverste medlemmer af teamet fører an i diskussionen. Henvend dig helst til højtstående embedsmænd først, og sørg for, at din præsentation eller pitch stemmer overens med deres forventninger.
At udvise respekt for kommando hierarkiet er ofte afgørende for at opbygge tillid.
2.Prioriter punktlighed og professionalisme
Professionalisme i udseende og opførsel er traditionelt højt værdsat i den polske forretningskultur. Påklædningskoden på polske kontorer er ofte relativt formel, især i virksomhedsmiljøer. Selv i brancher, hvor afslappet påklædning kan være acceptabelt andre steder, er det klogt at læne sig op ad det formelle i Polen, især ved de første møder.
Især i forhold til den hollandske eller danske arbejdskultur kan dette være en synlig forskel.
I lighed med hollandsk forretningsetikette er punktlighed dog lige så vigtig. At komme for sent til møder kan opfattes som respektløst, og det kan tyde på, at du ikke tager forretningsforholdet alvorligt. Kom til tiden eller endnu bedre et par minutter før for at vise din respekt og dit engagement.
3. Fokuser på at opbygge relationer og tillid
Selv om professionalisme er afgørende, spiller personlige relationer traditionelt en vigtig rolle i polske forretningsforbindelser. Polakker værdsætter langsigtede relationer, der bygger på gensidig respekt. Bliv ikke overrasket, hvis dine forretningspartnere tager sig tid til at lære dig personligt at kende, før de forpligter sig til at indgå vigtige aftaler.
Det er ikke ualmindeligt, at forretningsmøder udvides til uformelle sammenhænge som frokoster eller middage.Disse sammenkomster byder på en mere afslappet atmosfære, hvor man kan opbygge en relation og styrke den gensidige tillid. Polakker sætter pris på autenticitet, så tag dig tid til at lytte og engagere dig med omtanke.
Polsk forretningsetikette omfatter ofte gæstfrihed. Det er ikke nødvendigt med overdådige gaver, men små, betænksomme tegn på påskønnelse, som f.eks. lokale produkter fra dit hjemland, er velkomne.
4. Kommuniker med præcision, læs mellem linjerne
Polske fagfolk værdsætter klarhed og præcision i forretningsdiskussioner, så undgå alt for vagt eller tvetydigt sprog. Vær parat til at understøtte dine ideer med data eller fakta. Deduktivt ræsonnement: fra kontekst, baggrund, metode til konklusion - er altafgørende.
Sammenlignet med den berømte direkte hollandske kommunikationsstil har polakker typisk en tendens til at kommunikere mere subtilt som kommunikatører med en højere kontekst, hvilket betyder, at du nogle gange er nødt til at læse mellem linjerne.
Polske partnere kan virke reserverede i forretningssammenhænge, især i begyndelsen. Forveksl ikke dette med u interesse eller koldhed: Tilliden udvikles gradvist. Den mere formelle stil med at henvise til hinanden med »Pani/Pan« (f.eks. »Ms/Mr«) foran et navn - er almindelig (f.eks. Ms Anna/ Mr Peter). Med tiden, når I opbygger et forhold, kan kommunikationen blive mere afslappet og uformel.
5.Respekt for balancen mellem arbejdsliv og privatliv og for ferie
Selv om polakkerne er hårdtarbejdende og dedikerede, bliver balancen mellem arbejde og privatliv stadig vigtigere i den polske forretningskultur, især i de yngre generationer.Polske medarbejdere forventer generelt at opretholde klare grænser mellem deres professionelle og personlige liv.
Det er også vigtigt at bemærke, at Polen har et stort antal helligdage, hvoraf mange er knyttet til religiøse begivenheder (katolicismen er den dominerende religion i landet). Disse helligdage overholdes nøje, og mange virksomheder lukker helt. Vær opmærksom på at planlægge møder eller deadlines omkring disse tidspunkter, da det kan opfattes som kulturelt ufølsomt og føre til vrede.
6.Overvej betydelige generationsforskelle
Som nævnt ovenfor kan generationsforskelle være en væsentlig faktor i virksomhedskulturen, især fordi mange virksomheder - ligesom i andre økonomier - har en arbejdsstyrke bestående af flere generationer. Traditionelle værdier, der var relevante for 20-30 år siden, gælder måske i mindre grad for yngre medarbejdere og yngre brancher som f.eks. tech eller IT.
Det kan være tilfældet, når det drejer sig om værdien af balance mellem arbejdsliv og privatliv - som bliver stadig stærkere blandt de yngre medarbejdere, men også formalitet i udseende og forretningstøj - hvis betydning er ved at forsvinde.
Sammenfatning
Konklusionen er, at selv om det kan være meget givende at drive forretning i Polen, er det afgørende at forstå den kulturelle dynamik, der er på spil: især for dem, der er vant til mere flade, transaktionelle kulturelle kontekster. Respekt for hierarki, opretholdelse af professionalisme og fremme af langsigtede relationer er nøglen til succes i den polske forretningskultur.
Ved at være opmærksom på disse nuancer og anlægge en kulturelt følsom tilgang kan du opbygge stærke, frugtbare forretningspartnerskaber i Polen.
Et par yderligere tanker
Selv om de præsenterede overvejelser omhandler nogle generelle karakteristika og taler til kulturelle mønstre, skal de ikke tages for pålydende.
Det er vigtigt at erkende, at kulturelle normer og adfærd kan variere fra person til person og fra organisation til organisation.Du kan sagtens støde på en arbejdsplads med en meget uformel dresscode eller møde en leder med en flad, egalitær ledelsesstil.
Vi opfordrer derfor til at betragte de ovennævnte overvejelser som en nyttig fortolkningskontekst snarere end som en forudsigelse af individuel adfærd.
Næste skridt
Vil du vide mere om, hvordan du sikrer et godt samarbejde med polske kolleger og forretningspartnere? Læs om vores landespecifikke kulturtræning her, eller kontakt os for at høre, hvordan vi kan matche dine behov for polsk kulturtræning.
Er du interesseret i mere inspiration til dit tværkulturelle arbejde?Så følg os her på LinkedIn - og tilmeld dig vores nyhedsbrev i formularen nedenfor.
Want inspiration on how to work effectively across cultures? Then sign up for our newsletter to get expert advice, easy-to-use tools, and updates on C3 delivered straight to your inbox.
By signing up, you'll also get a free chapter from our book 'Global Perspectives: A Practical Guide to Navigating Across Cultures'.
"My copy of this book will be placed close to me on my office shelf – next to only a handful of other truly inspiring books I have read."
- Mette Bjerrekær, Group Vice President, GRUNDFOS
Køb hos WilliamDam.dk Køb hos SAXO Køb hos iMusic*
*) Anbefalet hvis du bor uden for Danmark.
Er du interesseret i at købe et større parti bøger eller vil du vide mere om bogen? Så klik her.